Spännande besök i Nordmakedonien

fredag 11 november 2022

Ljiljana Kocoska-Maras informerade om klubbens Internationella Tjänsts resa till Bitola och starten av 1:a fasen av projektet ”Kvinnohälsan i Makedonien : prevention av cervix cancer”. Ett projekt vi driver i samarbete med Rotary klubb Bitola. Stort tack till presidenten Ilija Jolevski, Rotary medlemmarna dr Biljana Gagaceva och dr Gordana Ristevska för varmt bemötande och utmärkt organisation. Ljiljana presenterade vår svenska sjukvårdserfarenhet inom om HPV infektion, hur vi organiserar screeningen för prevention av cervix cancer, skolvaccineringsprogrammet, samt behandlingen av cancer. Dr Maja Avramovska presenterade statistik och erfarenhet från sjukvården i Nordmakedonien gällande screening och behandling. En fullsatt sal på medicinhögskolan i Bitola bestående av läkare, sjuksköterskor, lärare och elever samt medlemmar av Rotary och Inner Wheel Bitola tog del av presentationerna och deltog i diskussioner hur vi gemensamt kan hjälpa till att minska förekomsten av livmoderhalscancer i Makedonien. Spännande fortsättning följer.

Rotary Club of Djursholm and Rotary Club of Bitola in cooperation with HPV project