Kvinnor i Rotary

Carin Craelius

"Kvinnorna i Rotary"

Seminarium Rotary Djursholm 200917

Demokratijubileumet - allmän rösträtt, jämlikhet och yttrandefrihet hyllas.

Rotary Djursholm är en fantastiskt trivsam rotaryklubb. Vi är ett yrkesnätverk som träffas varje fredag, äter lunch och lyssnar till kvalitativa föredrag inom vitt skilda ämnesfält. Rotary är en lärande organisation. Den stora globala rotaryorgsnisationen imponerar. Den är svår greppa i alla sina delar men ger oss klubbar stora möjligheter till utveckling genom program och projekt - i rotary arbetar vi med så mycket ...läkarhjälp, katastrofhjälp och genom målmedveten global satsning har vi i stort lyckats utrota polio.

Mottot för organisationen är "service above self" som är väl lämpat för oss kvinnor som är vana med att tänka på andra och som sedan århundraden är vana att greja markservicen.

1969 bildades Rotary Djursholm och 20 år senare välkomnades kvinnorna in i rotary. (Rotary bildades år1905 av Paul Harris en amerikansk jurist o 1925 kom organisationen till Sverige.)

Vad gör vi kvinnor? Vi gör skillnad i organisationen, vi tillväxer i antal och vi är duktiga på praktiskt projektgenomförande och måluppfyllelse.

Men visst är rotaryfortfarande märkt av sin mångåriga mansdominans, den sitter i tapeterna, i taket..svårt att ta på ..men det finns där och vi kvinnor måste söka oss nya vägar, angrepp och också lära oss av männens självklara skickliga nätverkande och så mycket annat som de kan.

Jag är idag ansvarig för Samhällstjänst där bl a vår stipendieverksamhet, miljö och mycket annat ingår som har samhällsnytta och humanism i fokus.

Mycket har hänt i vår klubb under den tid jag varit med.

När jag var president uppvaktades jag av klubbens manliga kärntrupp. De ville jag skulle vara president ett andra år, trots att jag tidigare tackat nej till denna klubbframställan. De övertalade mig och lovade att stötta mig då jag ofta var på resande fot. Så visst kunde vi kvinnor redan då känna uppbackning av männen emellanåt.

Men när jag bjöd in Alexandra Charles - skapare av 1,5 och 2,6 milj klubben vars verksamhet har som mål att förbättra hälsan och livskvalitén för kvinnor - som föreläsare i klubben hördes mummel .."säg nu inte att vi ska bli ett kvinnokampsorgan.."

Nej något sådant skulle aldrig kunna hända idag 10 år senare.

Vi kvinnor kommer starkt o mycket görs i ett globalt perspektiv och i ett nära lokalt. Vi söker oss framåt. Det gör vi tillsammans med männen, som jag hoppas inser att de absolut ej ska underskatta oss!!

Tack för mig! Idag är jag stolt och glad över att vi har med oss Europas yngsta kvinnliga Distriktsguvenör(!) vilket säger en del om vilken resa Rotary gjort! ❤️