Ett referat från ordniarie möte 2022-02-11

söndag 13 februari 2022

President Anders plingade, öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

Nu när restriktionerna släpper är Presidentens plan för de kommande fredagsmötena att vi har hybridmöten nästa freda den 18:e och den 25:e men att vi återinför fysiska möten på Mulligans i mars. Dagens deltagarantal var 26 varav två gäster och en föredragshållare.

Nästa fredag kommer programmet innehålla 4 miniegon. Det blir kul. Holger vill gärna att intresserade miniegotalare anmäler sig till honom så snart som möjligt.

Nästa fredag kommer det också att vara ett styrelsemöte före lunchmötet samt ett möte med tjänstegrenarna efter lunchmötet.

Så var det dags för Carl Fredrik Zachrisson, med Scanias logga bakom sig, att börja sitt föredrag.

Carl Fredrik är ansvarig inom Scania för digitalisering och It. Han har 23 år i företaget och har arbetat med många olika saker bl a i Hongkong och andra utrikes platser. Nu bor han med familj i Djursholm.

Hans roll är att driva digitaliseringen i företaget och i deras kommersiella nätverk. Ca 150 personer arbetar i det de kallar Shared Services Centers.

Carl Fredrik började med att berätta lite allmänt om Scania. Fokus nu är att driva skiftet mot hållbara transportsystem. De stora produkterna man säljer är tunga lastbilar, bussar och motorer. Sedan 1946 har produktion ökat till nästan 100000 fordon per år. Försäljningen sker till 54% i Europa men man växer i Asien. De stora produktionsfabrikerna ligger i Europa men man har sammansättningsfabriker på flera platser i världen. En ny fabrik tas i drift i Kina under 2022. Till detta kommer ett när av 1500 återförsäljare och verkstäder globalt. Scania är en del av Volkswagenfamiljen.

Hållbarhet handlar om energieffektivitet, förnybara bränslen och effektiva transporter. Scanias mål är att minska egna utsläpp med 50%, man är redan nu nere på 45% samt kunderna utsläpp med 20%. Det sker en snabb utveckling på drivmedelssidan gas, biodiesel, etanol mm.

Scania har projekt, som arbetar med

-          Självkörande bilar

-          Elektrifiering

-          Automation

Redan nu testar man självkörande fordon på en provsträcka utanför Södertälje.

Elektrifieringen går snabbt. Redan 2025 räknar man med att sälja 10% elbilar och till 2030 är målet 50%. Ett problem är dock infrastrukturen för laddning. Utbyggnaden går för långsamt. Därför har Scania med några partners beslutat om att bygga 1700 laddstationer i Europa och investerar 600 Mkr för detta.

Sedan gick Carl Fredrik in på vad som sker inom deras Digital Dealer projekt.

Alla Scanias fordon är uppkopplade till Scania genom system, som löpande samlar data om fordonet och dess användning. Med dessa följs fordonet upp och servicebehovet kan bedömas i förhand, så att reservdelar, underhåll, uppgraderingar och annat kan planeras och beställas i förhand innan fordonet kallas in för verkstadsbesök. Hela processen har digitaliserats vilket sparar mycket tid och pengar. Hela systemet finns implementerat på 1600 verkstäder.

Slutligen tipsade Carl Fredrik om tre intressanta böcker i ämnet.

Leif Östlings ”On the Road”, Henrik Henrikssons ”Sustainability Leadership” och John Winters ”Getting to Square Two”.

President Anders tackade för ett jättespännande föredrag och Diplomet förevisades.

Vi påmindes också om informationen, som gått ut den Makedonska Aftonen.

Presidenten avslutade mötet och Vinlotteriet tog vid, lett med sedvanlig bravur av Fredrik. Den lyckliga vinnaren blev Carin C.

Sedan var det slut för den har gången och alla önskade varandra en trevlig helg.