Ett referat från lunchmötet 2022-03-11

lördag 12 mars 2022

President Anders öppnade mötet och hälsade alla välkomna. 17 egna medlemmar och 6 gäster var på plats, denna gång på det helt fysiska mötet.

Dagens talare presenterades av Anders, som också läst den aktuella boken, som han tyckte omfattar ett komplicerat ämne på ett mycket lättläst sätt.

Dagens talare var Ingemar Ernberg, som är enebybergsbo, läkare, professor i cellbiologi och forskare vid KS. Hans ämne var hans bok ”Livets innersta mysterium. Kan vi förstå det?”. En bok, som kommit till pga Ingemars nyfikenhet på även andra forskningsområden.

”Vad är livet” är en vanlig titel på en bok. Den som började skriva om detta var Erwin Schrödinger, som skrev den 1944 och som också fick Nobelpriset. Hans önskan då var att applicera kemin och fysiken på biologin. Därmed föddes biomedicinen som sedan bidragit till vår kunskap om biomassan, om DNA mm.

Illustrerat med en flaska mineralvatten kunde Ingemar berätta att den har samma innehåll som våra kroppar, men den innehåller inget liv.

Frågan ”vad är liv?” kan inte besvaras till fullo.

De tre stora och eviga frågorna-

-          vad är vår världsbild?

-          vad är liv?

-          vad är medvetande?

har människan ställt i alla generationer sedan artens uppkomst.

Frågorna låg till grund för uppkomsten av de institutionella religionerna. De blev också drivkraften till naturvetenskaperna.

Världens uppkomst började med the Big Bang för 4.5 miljarder år sedan. Jorden och vårt solsystem skapades för 4,5 miljarder år sedan. Den kemiska evolution kom för 4,5-3,7 miljarder år sedan. Livet uppstod för 3,7 miljarder år sedan och den biologiska evolution pågår sedan dess såväl som sinnenas utveckling. Kartläggningen av den klassiska fysiken påbörjades på 1600-talet.

Vi människor kan bara uppfattat ca 3% av det totala frekvensspektret av strålning. Vår världsbild är således mycket begränsad. Vissa djurarter ser och hör betydligt mer än vi. Evolutionen har ägt rum i en betydligt större verklighet än var människan kan se.

Vår beskrivning av världsbilden bygger på den klassiska fysiken (Newton, Galilei m fl). Sedan har den moderna fysiken fortsatt med kvantfysik, termodynamik och andra teorier. DNA upptäcktes 1953 och har förändrat vår världsbild ordentligt.

”Vad är liv”? ”En spontan uppkomst av ordning ur oordning”. Det finns dock ingen etablerad definition av liv, men det har vissa utmärkande egenskaper. Det finns fortfarande flera olösta gåtor, bl a ”Hur uppstod den första cellen?”.

Vad är kvantfysik? Kvanten är materiens minsta beståndsdel. Deras beteenden på individuell nivå är vad kvantfysiken ägnar sig åt. Kvantfysiken beskriver materiens innersta väsen medan kvant biologin beskriver molekylernas samarbete inne i cellen.

Tyvärr måste jag lämna direkt efter föredraget, så jag missade de berättelser, som våra ukrainska vänner hade att berätta. Hoppas få höra om det på annat sätt.