Ett referat från lunchmötet 2022-04-08

lördag 9 april 2022

President Anders hälsade alla välkomna och lät, enligt traditionen, gästerna presentera sig.

Vi var 18egna medlemmar och fem gäster denna dag.

Presidenten lämnade snabbt ordet till dagen föredragshållare Pontus Silfverstolpe från Barneby som skulle tala om konst- och auktionsvärlden. Vi fick intressanta inblickar i vad som styr konstvärlden och vad som driver köpare och får dem att betala stora belopp för olika konstverk, antikviteter, samlarobjekt och annat spännande.

Pontus har 25 år i branschen. Han började sin karriär på Bukowskis och arbetar nu på Barneby. Ett företag, som han varit och grundat och som har som affärsidé att samla alla auktionshus digitala utbud på en söksite. Man kan jämföra konceptet med Google. Företaget har utvecklat denna produkt nu i 11 år och fått med sig alla viktiga aktörer på marknaden. Att använda Barneby kortar ner ledtiden för en sökning betydligt. Barneby har också ett magasin för hantering av föremål och driver en värderingstjänst, till vilken 200 experter runt om i världen är knutna. Han påpekar att det är en intressant bransch, som också bidrar till miljön genom att återvinna föremål. Gamla konstverk får nytt liv hos nya ägare,

Pontus fortsatte sedan att med flera exempel visa vad det är som styr priset på ett föremål och hur det kan komma sig att t ex en tavla, som en gång såldes av en konsthandlare för 3000 kr, några år senare såldes i New York för 12 miljoner för att sedan efter några upp- och nedgångar, säljas för 65 miljoner. Det gäller att visa föremålet på rätt plats, vid rätt tid och då rätt människor är där för att bjuda.

Tidigare var det död, skilsmässa och katastrofer som skapade utbudet av konstföremål påp auktionshusen. Idag är det mer fråga om ”downsizing”. Människor behöver göra sig av med föremål

för att få plats till annat eller för att flytta till mindre.

Nu skall den nya generationen av konstköpare fostras. För att uppnå detta måste branschen erbjuda transparens. Man får idag den mesta informationen via nätet och det måste auktionshusen förstå. Något som, inte minst, Bukowskis insett. På 1800 talet fanns det många stora väggar att hänga konst på i de stora patriciervåningarna. Idag är det mest glasväggar och TV-skärmar, så det är dåligt med plats för tavlor på väggarna. Då ville man ha porträtt av sig själv på väggen, idag vill man omge sig med konst i stället.

För att nå gamla och nya samlare måste auktionshusen identifiera vad som driver efterfrågan globalt. Det kommer nya trender t ex ”Tillbaks till naturen”, som kan driva upp priset på några gamla mjölkpallar till höga nivåer och som också skapar intresse för olika varianter av mjölkpallar, som också kan sälja dyrt. Detta gäller speciellt om media intresserar sig för någon spektakulär försäljning inom det trendområdet. Priserna påverkas även om nya marknader kommer in som Kina, Ryssland och Sydkorea, som blivit mycket aktiva i samband med auktioner i västvärlden. Ett problem är dock att en köpare från Kina kanske inte sedan betalar det han ropat in för fantasipris!

Om en tavla av en konstnär sålts för ett högt pris ökar också intresset för annan konst av den konstnären.

För auktionshusen är det viktigt att kunna identifiera märkningar, signaturer, stämplar, sigill och annat och kvalitetssäkre föremålens ursprung. Proveniensen är också mycket viktig. Ett föremåls tidigare ägare och historia har stor betydelse för priset. Ett exempel på detta är en tavla av Mondrian, som hade ägts och påverkat Yves St Laurent design och som såldes för ett mycket högt pris.

Andra viktiga faktorer för ett föremåls pris är auktionshusets varumärke. De kända auktionshusen drar alltid de mest kunniga och ekonomiskt starka köparna. Sedan kan något dramatiskt, som händer med ett konstverk, t ex stölden av Mona Lisa från Louvren, skapa ett stort intresse för konstnären och hans verk.

Pandemin var en svår tid för de aktörer, som inte redan var inne i on-linevärlden.  För de, som hade on-line försäljning har det gått bra för och de har även fångat upp millenniegenerationen, som är vana att handla på nätet. Intresset från samlare av exklusiva klockor, väskor, spelkonsoler och annat spännande har också ökat genom att de kan handla på nätet. Det är också bra för miljön att man återvinner redan existerande föremål.

Pontus avslutade med att säga- investera i konst för att konsumera, inte för att spekulera!

Så var det dags för en frågestund. Många frågor och många svar blev det.

President Anders tackade för att mycket intressant och givande föredrag och överlämnade det välförtjänta diplomet till allas applåder.

Tiden medgav inget vinlotteri denna gång så Presidenten avslutade med att önska oss en god helg samt att nästa fredag är det lång-dito och således inget rotarymöte.