Ett referat frånlunchmötet 2022-04-22

söndag 24 april 2022

President Anders hälsade välkommen till dagens möte. 18 egna medlemmar, tre gäster och en föredragshållare var samlade.

Ingen särskild info utan ordet gick direkt till Torun Nilsson, ekonomijournalisten. Hon har bl a arbetat på Affärsvärlden och Dagens Industri samt med frilansuppdrag och bokskrivande.

Hon berättade om sin bok om läkemedelsindustrin, med fokus på ägande och makt i näringslivet.

Då hon studerade på Handels på 80-talet talades det mycket lite om ägande. Det började ske först på 90-talet.

Läkemedelsbolag är mycket komplicerade verksamheter. Det tar minst 10 år innan en produkt kan börja lanseras och vägen är svår och osäker. Den hårda regleringen och de höga skatterna i Sverige på 70-talet låg som en våt filt över bolagen. Ägandet samlades oftast i stiftelser ända fram till 00-talet.

Kabi, Pharmacia, Astra grundades på 1910-talet. På 20-talet hamnade de i olika ägarfamiljer, som sedan kom att prägla den svenska läkemedelsindustrin en lång tid. Bolagen var små och kämpade hårt mot skatter och politiker. Politiken såg ned på läkemedelsbolagen. Det fanns gott om forskningspengar, men inget ägarkapital. Bolagen fick dock fram några läkemedel under tiden och till sist började det lossna och genombrotten började komma. På 80-talet började avregleringarna av marknaden, kronan devalverades, bankrestriktionerna lättades, börsen gick upp och kapital började bli tillgängligt så att läkemedelsindustrin började få investerare. Bl a började Volvo intressera sig för bolagen.

Astra får genombrott med sin magsårsmedicin. Kabi och Pharmacia slogs ihop med ett amerikanskt bolag. 1993 försvann de sista restriktionerna på börsen och intresset från utländska investerar för bolagen blev stort. Astra ägdes då av Investor, men slogs ihop med Seneca. Pharmacia köptes av Phizer. Så, 1998 försvann det svenska ägandet i bolagen i stort sett helt. Kvar finns Biovitrum, som är litet i sammanhanget. Så, när genombrotten kom, såldes bolagen utomlands.

Sedan politikerna tog bort arvs-, gåvo- förmögenhetsskatterna har nya entreprenörer kunnat etablera sig i branschen så, efter 100 år har branschen fått revansch.

Så var det dags för en frågestund.

President Anders tackade för att mycket intressant föredrag och överlämnade det välförtjänta diplomet till allas applåder.

För den som vill ha kontakt med Torun och kanske köpa boken så finns hon på adress torun@fagefjallannilsson.se.

Så var det dags att fira Torsten, som fyllt år. Han firades på vederbörligt sätt med vacker sång, hurra, applåder och diplom.

Vinlotteriet vanns denna gång av en gäst från Köping. Intäkterna denna gång går till World Water Day. Vårt bidrag går till en dunk, som kan producera rent vatten under sju år. Dunken kommer att ges till en familj i Kenya.

Så var det dags för en frågestund.